
 
 
 
 

 
“Where there are journalists, there is light” 

 
 

Association of Journalists 

Report on the Change of Media  
Ownership Structure and its Effects 



 

Association of Journalists  
Administrative Board 
 
Chairman 
Nazmi Bilgin 
Deputy Chairman 
Sava! Kõratlõ 

Vice Chairmen 
ErtŸrk Yšndem , Ayhan Aydemir,  
Yusuf Kanlõ 

Secretary General 
†mit GŸrtuna  

Financial Secretary 
Mustafa Yolda!  

Members 
GŸray Soysal, Ali "im!ek , Ali Oru• , …nder 
Yõlmaz, …nder SŸrenkšk, Olgunay Kšse and 
Nursun Erel  
 
* * * 
This Report was prepared by the Association of 
Journalists ÒPress for Freedom / …zgŸrlŸk #•in 
Basõn” Working Group 
 
* * * 
Freedom of Expression and Freedom of the Press 
National Committee  
Chairman 
Prof. Dr. Korkmaz Alemdar  
Jurist Member 
Atty. Tuncay Alemdaro$lu 
Senior Journalists 
Nursun Erel and Sedat Bozkurt 
NGO Representative (Senior Journalist, Head of the 
Parliament Reporters’ Association) 
Gšksel Bozkurt 
 
* * * 
Press for Freedom 
Working Group Coordinator 
Yusuf Kanlõ 
Assistant Coordinator 
Seva †lman Erten 
Editor 
Yõldõz Yazõcõo$lu 
Researchers 
Dicle Kavak, Naz Akman and 
Sultan Yavuz 
 
* * * 
Telephone: +90 (312) 427 15 22 
Fax: +90 (312) 468 23 84 
E-Mail: info@gazetecilercemiyeti.org.tr 
Website: www.gazetecilercemiyeti.org.tr 
www.pressforfreedom.org 
Address: Üsküp Caddesi (Çevre Sk.)  
No:35, Çankaya, Ankara 
 
 
 
 
 
 
* * * 
 
 
 
 
 
Cover Photo: Cosmic Creative  
The prestigious “Kırmızı Reklam” awards were held 
on May 26, for the 13th time. Cosmic Creative was 
awarded the Kırmızı Jury Special Award for its work 

titled “Association of Journalists - Where there are 
journalists, there is light.” 
About Association of Journalists  

The Association of Journalists was founded on 
10 January 1946 by journalists Mekki Sait Esen, Ni-
yazi Acun, Aka Gündüz, Bilal Akba, Adil Akba, 
Sebahattin Sönmez and Muvaffak Menemencioğlu. 
The founding purpose of the association was to unite 
journalists in different press organs under one roof, 
improve professional and social rights, and to safe-
guard the rights and freedoms of journalism which are 
imperative to the profession. 

Founding chairman Mekki Sait Esen headed the 
Association of Journalists between 1946 and 1956, he 
was succeeded by former senator Ecvet Güresin be-
tween 1956-1957. 

Gazanfer Kurt, founder and owner of Kudret 
Newspaper, headed the association until 1959, then 
Atilla Bartınlıoğlu took over until 1960. Former CHP 
member of parliament Altan Öymen was chairman of 
the association between 1960 and 1961, he was later 
succeeded by İbrahim Cüceoğlu in 1961. Metin Toker 
became chairman of the Association of Journalists in 
1962, after having served a 7 month and 53-day prison 
sentence in 1957. 

Founding owner of Ekspress Newspaper Doğan 
Kasaroğlu took over as chairman in 1963 until 1968, 
he was later appointed as general manager of TRT. 

Beyhan Cenkçi, who worked in positions such as 
managing editor, writer, editor-in-chief and executive 
editor for Yenigün, Ulus, Ankara Telgraf, Ankara Ek-
spres and Dünya newspapers, was also chairman of 
the Turkish Journalists Union for five years. Cenkçi, 
who received a one-and-a-half-year prison sentence 
along with some of his colleagues, was elected as 
chairman of the Association of Journalists in 1969.  
He continued to serve as chairman of the Association 
of Journalists until 1992. Cenkçi also served as sena-
tor in the Senate of the Republic during his 24 years 
as president of the Association of Journalists. 

Nazmi Bilgin, who started his professional ca-
reer in 1971 in Son Havadis Newspaper, worked as 
editor-in-chief and owner of Güneş newspaper. He 
later served as news director at Dünya Newspaper. 
Bilgin also worked as the parliament and presidency 
correspondent for Tercüman newspaper. After having 
taken part in the founding of TRT-2, he worked as 
“senior correspondent” and “general manager con-
sultant” in TRT for five years. Bilgin served as vice 
chairman and secretary general for 14 years for the 
Association of Journalists and was elected as chair-
man unanimously in 1992. Bilgin, who founded the 
Federation of Journalists in Turkey in 1996, served as 
its chairman until 2009. He is now the honorary chair-
man of the Comnfederation of Turkish Journalists As-
sociations. 

Bilgin served as the Ankara correspondent for 
BRT television, where he produced and presented 
“Zirve”; he also produced and presented “Politika 
Kulvarı” which aired on TRT-1. Bilgin, who also 
served as a member and supervisor in the Turkish Na-
tional Commission of UNESCO, continues to serve as 
a member of the board of directors for the Press Ad-
vertisement Agency, and he is a member of the board 
of trustees, board of directors of the Turkish Armed 
Forces “Elele Foundation.”  

The Association of Journalists is as old as Tur-
key’s transition to a multi-party system, or in other 
words its transition to a pluralist democracy. The as-
sociation started its journey with only a handful of 
journalists, today it has more than 2000 members. It 
has financial independence and has become one of 
Turkey’s oldest, largest and most respected profes-
sional and non-governmental organizations.  

Since its beginning in 1946, the Association of 
Journalists has relentlessly stood by its country, and 
has vigilantly defended the republic, its pluralist de-
mocracy, the freedom of expression and freedom of 
the press. The Association of Journalists has taken its 

rightful place among the respected professional or-
ganizations of our country thanks to the reassurance it 
has provided over the years. 

 
Press Card Commission,  
Public Advertisements Agency 

The Press Card, which is obtained by being em-
ployed in the field of journalism for a particular 
amount of time, is among the things that a journalist 
cannot do without. 

After careful assessment, the commission grants 
Press Cards to journalists who have worked a certain 
amount of time strictly in the field of journalism while 
observing the principles of professional integrity and 
adhering to the ethics and standards of journalism. 
The commission is represented by the Chairman of 
the Association of Journalists, Nazmi Bilgin, in the 
Public Advertisements Agency. After 18 years of 
continuous membership in the administrative board of 
the Public Advertisements Agency, our association 
continues to be a member of the General Board.  
 
Turkish Federation of Journalists,  
Confederation of Turkish Journalists  

The Association of Journalists was able to 
unite 75 different journalists’ associations in Turkey 
through its hard work. The Association of Journal-
ists, with its moral and material support, was instru-
mental in establishing the Turkish Federation of Jour-
nalists. Nazmi Bilgin have served 12 years consecu-
tively as head of the Federation. Our association is 
also a member of the Confederation of Journalists of 
Turkey.  

 
Turkish Arm ed Forces ÒEleleÓ Foundation 

The Association of Journalists carried out one 
of the most comprehensive and meaningful social 
awareness campaigns “Haydi Türkiye, Mehmetçikle 
Elele” (Come on Turkey, Join Hands with our sol-
diers) with  the incredible awareness and trust of our 
nation, and have raised 65 million dollars for the 
“Mehmetçik Foundation” in 1995. The “Turkish 
Armed Forces Elele Foundation”, which was headed 
by General #smail Hakkõ Karadayõ, showed its ap-
preciation by inviting our association to join its ranks 
as the only civilian institution. The foundation, in 
which we were represented by Nazmi Bilgin, estab-
lished “the TAF Rehabilitation and Care Centre” for 
our veterans. The centre was put into service in 1999, 
it is considered a “Monument of Gratitude” to the 
martyrs and veterans of the Turkish nation.  
 

 

 

 

 

 

© 
 

The Association of Journalists Press for Free-
dom Working Group , aims to reach policy-makers 
through an independent platform comprised of civil 
society representatives and people working in the me-
dia sector; to create awareness by exposing violations 
of the freedom of expression and freedom of the press 
and its current legal status; and to improve the capac-
ity of civil society representatives and people working 
in the media through workshops and conferences.  

The Association of JournalistsÕ Press for Free-
dom has been regularly publishing reports on viola-
tions of the freedom of expression and freedom of the 
press since March 2014. 

The Association of Journalists takes full re-
sponsibility for the reports prepared by using open-
sources, media research, applications and reports 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

  3 

made to the project’s office; this content can be repro-
duced in part or in full by giving reference and it can 
be used in scientific publications. 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

4 

 
 

 
 

 

Report on the Change of Media  
Ownership Structure and its Effects 

 

 

 

 

 

 
 

An Association of Journalists Publication  
Prepared by the Press for Freedom Working Group of the Association of Journalists.  

This report belongs to the Association of Journalists. This content can be reproduced in part or in full by giving reference 
and can be used in scientific publications. 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

  5 

 
Contents 

	

Introduction.................................................................................................................................................................	6	

TMSF:	Leading	actor	in	shaping	the	media	..................................................................................................	6	

Reward	or	punishment	according	to	relations	with	the	government	.............................................	7	

Repossessions	and	closures	.................................................................................................................................	8	

The	rule	of	law	is	but	a	faded	memory	in	Turkey	.....................................................................................	8	

Media	boss	in	love	with	the	President	............................................................................................................	9	

What	were	newspaper	circulation	rates	at	the	beginning	of	2018?	..............................................	10	

The	sale	of	Doğan	Group	altered	balances..................................................................................................	10	

Pro-government	media	share	is	80.65%	.....................................................................................................	11	

License	requirement	to	broadcast	online	...................................................................................................	11	

Security	investigations	will	be	conducted	..................................................................................................	12	

Abbreviations............................................................................................................................................................	14	



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

6 

Introduction  

Mass communication devices, also known as “the Media”, play an integral role in informing the 
public on daily, national and international affairs; and help understand developments which in turn shapes 
public opinion. In this context, the media, through broadcasting developments by all its means, giving 
room for the discussion of ideas and opinions on the news in an independent and pluralistic way, is a 
safeguard for a healthy democratic system. In a democratic system, individuals in power should be able 
to be freely criticized.1 

Since the media has an important role in forming public opinion and safeguarding democracy, the 
ownership of communication and transmission, that is media ownership, is of utmost importance. Con-
trolling information that is presented to the public, manipulating this information or preventing its distri-
bution, plays an integral role in shaping, changing and sustaining the system and power. Mass media is 
important in terms of its owners protecting their own interests against political powers. For the party in 
power, mass media is important in terms of reproducing and sustaining its power, rendered possible 
through the mutual benefit relationships it forms with media owners.2 

Ensuring that media ownership is pluralistic is the first step that needs to be taken in forming a 
democratic and independent public opinion. Therefore, studying media ownership structure and the 
changes it has faced in recent years is important to find out whether or not our country has a healthy 
democratic system. It has been observed that, with the changes in media ownership, so has the approach 
to journalism changed in recent years.   

In recent years, it has been observed that the new media ownership structure has distanced itself 
from providing the public with unbiased, pluralistic and independent news, which are the indispensable, 
fundamental rules of journalism.  

In the past, Turkey’s media ownership was mainly formed by family-owned businesses that purely 
dealt with journalism, this has been replaced by a media boss structure, where owners do business in other 
sectors and have a business relationship with the public. In a way, a new period of “non-journalist business 
magnates” has begun.  

The effect of non-sector business magnates in the 1990s started with Kemal Uzan, from the Uzan 
family, who bought “Yeni Istanbul” newspaper through revenues gained from the construction sector, he 
even offered houses through newspaper coupons in an attempt to increase the circulation of the paper. 
One of the most serious effects was after the murder of Abdi İpekçi in 1979, Milliyet newspaper was sold 
by Ercüment Karacan to Aydın Doğan. Business magnates in the construction sector Ömer Çavuşoğlu 
and Ahmet Kozanoğlu bought Güneş newspaper in February 1982, then proceeded to transfer prominent 
journalists in a bid to enter the media sector.3 Upon facing financial troubles Güneş was sold in July 1983 
to another construction magnate called Mehmet Ali Yılmaz. 

Another example is when Haldun Simavi, who had transferred his shares of Hürriyet to his brother 
Erol Simavi in 1968, sold his paper Günaydın to Asil Nadir with the incentive given by Turgut Özal. 
Nadir, then bought Güneş in February 1989.  

After older brother Haldun Simavi left Hürriyet, Erol Simavi sold 25% of the paper’s shares to 
businessman Erol Aksoy in 1993, and then left the media sector completely by selling the rest of his shares 
to Aydın Doğan in 1994.  

TMSF: Leading actor in shaping the media 

From the second half of the 90s to the 2001 economic crisis, non-sector conglomerates active in 
the media were in constant competition to strengthen their relations with the government through their 
media presence and power, in order to further their non-media interests. As a result, the media became a 
war zone of special offers.4 The competition regarding special offers transcended into the political sphere, 
this happened to such an extent that media bosses claimed they had a say in forming the ministerial cabinet 

                                                
1  Media Ownership Monitor (MOM)-Turkey 2016, https://turkey.mom-rsf.org/tr/ 
2  Medya Sahipliği ve Basın Özgürlüğü / Meriç Mirioğlu – Mehmet Güzel / Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Atölyesi 2003 - https://bianet.org/bia-
net/medya/18766-medya-sahipligi-ve-basin-ozgurlugu 
3  Nazif Ekzen (1999): “Medya ve Ekonomi: Türk Basın Endüstrisinde Yoğunlaşma-Toplulaşma Tekelleşme Yapısı (1965-1995)”, Sayfa: 86, Korkmaz Alemdar 
(Editör): Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, Afa Yayıncılık, Ankara. 
4  Türkiye’de Medya-İktidar İlişkileri Sorunlar ve Öneriler / Doç. Dr. Ceren Sözeri-Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi-İstanbul Enstitüsü Yayınları 2015 - 
http://platform24.org/Content/Uploads/Editor/Türkiye’de%20Medya-İktidar%20İlişkileri-BASKI.pdf 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

  7 

of the time.5 
As for the year 2000, media ownership structure in Turkey comprised of 5 media groups and other 

institutions. Aydın Doğan’s Doğan Group had a share of 22%, Medya Holding 19%, Mehmet Emin 
Karamehmet’s Çukurova Group 21%, İhlas Group 10% and the Uzan Group had a 13% advertisement 
share.6  

The economic crisis of 2001 caused 25 institutions to declare bankruptcy and seriously affected 
Turkish politics.  According to former head of Saving Deposit Insurance Fund (TMSF) Ahmet Ertürk, 10 
of these banks were owned by media bosses (television, newspaper or both).7 The newspapers and televi-
sion channels of these media owners were absorbed by TMSF and a few years later were sold by tender, 
and were later used by the government of post 2002 elections to restructure the media.8 

Between 2002-2018 media ownership structure frequently and rapidly changed, new papers and 
television channels started to broadcast, whereas some closed down. During this period “the government 
frequently intervened in the market economy of the media sector, and as a result many changes in prop-
erties, repossessions, mergers, closures and bankruptcies were experienced”. Again, during this period, 
“business that used fully closed public resources were founded; and non-existent reader circulations were 
created.”9 

For example, Sabah and ATV were transferred to TMSF from previous owners Dinç Bilgin Group, 
which were later given to Turgay Ciner as repayment of debt. When Ciner was not able to collect the 
remaining amount of debt, Sabah and ATV were sold in auction to Ahmet Çalık’s group Çalık Holding 
for 1.1 billion dollars in 2008, known for its closeness to the government. Çalık Holding’s relations with 
the government was evident in Berat Albayrak’s, son-in-law of AKP leader Recep Tayyip Erdoğan, ad-
ministrative position in the company.10 It has been disclosed that Çalık Group was granted 750 million 
dollars in loans provided by public banks, so it could buy Sabah and ATV. When Çalık Holding decided 
it couldn’t find what it was looking for in the media sector, it sold its media institutions in 2013 for a 
similar sum to Zirve Holding’s Kalyon Group11  that belonged to Turkuvaz Media Services Inc. In order 
for Zirve Holding to be able to make this purchase, it was claimed that some company owners that re-
ceived public tenders who were close the government were personally called to contribute to the financial 
“pools” (reserves) set up to make the purchase possible, and received more public tenders in return. As a 
result, the term “Pool Media” was introduced to Turkish politics and media.  

Reward or punishment according to relations with the government 

In 2002, the public cast its vote and left out of parliament the political parties it deemed were re-
sponsible for the economic crisis, and put in power a new party it saw as a viable alternative. In contrast 
to prior governments, the new government didn’t have to form a coalition, and in its first few years was 
backed by the media which delivered its message to the masses, thus expanding its electoral base. In the 
years to come, the habit of media powers shaping politics recurred once again. But the media was not able 
to form the same type of relationship it once did, the positive atmosphere between the media and the 
government was spoiled when news voicing criticism of the government by different sections of the so-
ciety were broadcast. Especially in 2005, when Doğan Group bought Star TV from TMSF it increased its 
critical stance on the government. As a result, the government imposed hefty fines on the Doğan Goup as 
punishment for its actions, while continuing its mission to reshape mainstream media. 12 The sale of the 
Sabah-ATV group to Çalık Holding via 750 million dollars in loans issued from state banks coincides 
with this period.  

                                                
5  Sabah Gazetesi Medya Grup Başkanı Zafer Mutlu’nun “Ülkemizde Demokrasiye Müdahale Eden Tüm Darbe ve Muhtıralar ile Demokrasiyi İşlevsiz Kılan 
Diğer Bütün Girişim ve Süreçlerin Tüm Boyutları ile Araştırılarak Alınması Gereken Önemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komis-
yonu”ndaki ifadesi (Bilgisine Başvurulan Kişilerin Görüşme Tutanakları – 5 Ekim 2012) - https://www.tbmm.gov.tr/arastirma_komisyonlari/darbe_muh-
tira/docs/tutanak_son/28_subat_alt_komisyonu/28_subat_alt_komisyonu/05.10.2012/Zafer%20Mutlu-05.10.2012.pdf 
6  Nazif Ekzen (2017): “Medya Ekonomisinin Yapılanması”, 1. Cilt. Sayfa: 422, Korkmaz Alemdar (Editör): Türkiye’de Kitle İletişimi Dün-Bugün-Yarın, Gazete-
ciler Cemiyeti Yayınları, Ankara. 
7  TMSF eski Başkanı Ahmet Ertürk’ün “Ülkemizde Demokrasiye Müdahale Eden Tüm Darbe ve Muhtıralar ile Demokrasiyi İşlevsiz Kılan Diğer Bütün Girişim 
ve Süreçlerin Tüm Boyutları ile Araştırılarak Alınması Gereken Önemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu”ndaki ifadesi (Bilgisine 
Başvurulan Kişilerin Görüşme Tutanakları – 16 Ekim 2012) - https://www.tbmm.gov.tr/arastirma_komisyonlari/darbe_muhtira/index.htm 
8  Türkiye’de Medya-İktidar İlişkileri Sorunlar ve Öneriler / Doç. Dr. Ceren Sözeri-Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi-İstanbul Enstitüsü Yayınları 2015 
9  Nazif Ekzen (2017): “Medya Ekonomisinin Yapılanması”, 1. Cilt. Sayfa: 421, Korkmaz Alemdar (Editör): Türkiye’de Kitle İletişimi Dün-Bugün-Yarın, Gazete-
ciler Cemiyeti Yayınları, Ankara. 
10 https://t24.com.tr/haber/enerji-bakani-olan-erdoganin-damadi-albayrak-enerji-devlerinden-calik-holdingin-ceosuydu,317827  
11 https://turkey.mom-rsf.org/tr/medya-sahipleri/sirketler/turkey/company/company/show/kalyon-group/ 
12 İktidar Çarkında Medya: Türkiye’de Medya Bağımsızlığı ve Özgürlüğü Önündeki Siyasi, Yasal ve Ekonomik Engeller / Dilek Kurban ve Ceren Sözeri /TESEV 
Yayınları 2012 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

8 

The government, in its effort to restructure mainstream media, restricted the market share of media 
companies with 30% through a law it issued in 2011.13 Doğan Media Group had to sell Star TV in 2011, 
which it had bought in 2005, to decrease its market share due to this law. Doğan Group had to decrease 
its share in written publications as well, due to increasing pressure from the government, and that same 
year (2011) sold Milliyet and Vatan newspapers to Demirören and Karacan Groups. Karacan Group 
wasn’t able to fulfill its obligations, and a few months later both newspapers were given to Demirören 
Group. 

Prime Minister Erdoğan, in a speech he gave in 2013 said “after the Demirören Group bought 
Milliyet newspaper, the Demirören family asked him for advice on who to appoint as Chief Editor”. The 
first thing Demirören Group did after buying the paper was to distance opposition voices from its paper, 
and in return was rewarded by the government with the Zeyport Harbor (Zeytinburnu) public tender. 

Doğuş Group, which had formed good relations with the government since 2002, and was dedicated 
to producing pro-government content, won the Galataport tender in Karaköy a year after it bought Star 
TV. 

Repossessions and closures 

Since media bosses had to form close ties with the government due to investments in non-media 
sectors, they distanced themselves from critical journalism, which caused serious problems in the media 
in terms of self-censorship. Self-censorship, along with the government rewarding media bosses with 
public procurement, and the subsequent political developments, created a fully established reporting and 
publishing system.  

Prohibitionist policies put in practice against pro-Gülen Organization media and the Kurdish media 
since 2015, which are politically polar opposites, significantly altered the circulation and rating records 
of pro-government media publications.   

The government, who had walked arm-in-arm with the Gülenist Organization for years, fell into 
conflict with the organization and as a result the government waged war against it and used administrative 
and legal power against the critical publications of institutions under Gülenist control; since 2015 these 
institutions were placed under state conservatorship and then were ultimately shut down. Thus, “after the 
Uzan and Çukurova groups, the İpek and Samanyolu groups were purged from the media”.14 The İpek-
Koza Group’s Millet and Bugün Newspapers, Zaman, Today’s Zaman and Meydan newspapers belonging 
to Feza Publications, and Cihan News Agency and Aksiyon Magazine were shutdown in this context. 
During this time Koza-İpek Group’s Kanaltürk TV and Bugün TV were placed under state conserva-
torship, public satellite communication and cable operations company TURKSAT was ordered by the 
government to removed Bugün TV, Kanaltürk TV, Samanyolu TV, S News TV, Mehtap TV and IRMAK 
TV broadcast from its satellite and cable distribution network.  

After the 15 July 2016 coup attempt a State of Emergency (OHAL) was issued that allowed statu-
tory decrees (KHK) to shut down 178 media institutions. The closures were conducted on the accusation 
of “being a member of, association with, or in contact with entities, structures or groups tied to the Fet-
ullahist Terrorist Organization/ Parallel State Structure or other organizations that are deemed to pose a 
threat to national security by the National Security Council.”   

TV channels that were deemed associated with the FETÖ/PDY terrorist organization were removed 
from the TÜRKSAT satellite and cable distribution network through statutory decrees, but leftist and 
Kurdish television channels that had no relation to the fail coup attempt such a:s İMC TV, Özgür Gün TV, 
Jiyan TV, Azadi TV, Denge TV, Mezopotamya TV, Zarok were also shut down. 

In this context, “the Kurdish Media” among which were Özgür Düşünce, Özgür Gündem, Batman 
Çağdaş, Azadiya Welat newspapers, and a total of 62 newspapers, 18 magazines, 5 news agencies and 29 
publishers were shut down via these statutory decrees.  

The rule of law is but a faded memory in Turkey 

The State of Emergency issued on 20 July 2016 gave the government the administrative power to 
run the country without needing the approval of parliament, which caused mainstream media, to act even 

                                                
13 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun’un 19. Maddesi birinci fıkrasının (d) bendi 
14 Metin Aksoy (2017): “Medya Savaşları”, 2. Cilt. Sayfa: 733, Korkmaz Alemdar (Editör): Türkiye’de Kitle İletişimi Dün-Bugün-Yarın, Gazeteciler Cemiyeti 
Yayınları, Ankara. 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

  9 

more timidly despite having been able to criticize the government, although minimally, in the past. Self-
censorship already existed, but the Radio and Television Supreme Council’s (RTÜK) broadcast ban and 
restrictions to internet access decisions displayed censorship measures quite openly. The fundamental 
rights and freedoms which are the assurance of a democratic system, such as freedom of press, the right 
to access news, and freedom of expression were prevented by these measures.   

Media institutions that wanted to continue airing limited critical content were silenced through 
hefty fines and legal proceedings. In this context 19 employees were detained in October 2016, including 
the directors of the Cumhuriyet foundation, the directors of Cumhuriyet Newspaper, the Editor-in-Chief, 
Chief Executive Officer, journalists, cartoonists and readers. The criminal charges brought against these 
individuals accused them of “helping an armed terrorist organization without being a member” and used 
106 news articles as evidence to back these claims. 

These journalists, who were jailed pending trial, were released one-by-one yet by a court decision 
in April 2018, they were sentenced to a total of 81 years and 45 days of prison. Chief Editor Akın Atalay, 
who had remained in prison for 543 days, was released after this decision.  

Another “silencing operation” was conducted against Sözcü newspaper. In May 2017, the paper’s 
website manager, correspondent and book keeper were arrested, and a warrant for owner Burak Akbay’s 
arrest was issued. The lawsuit brought against these journalists charged them on counts of “running an 
armed terrorist organization” and “helping a terrorist organization intentionally by not being included in 
the organization’s hierarchical structure” and accused of abetting FETÖ, the Gülenist armed terrorist or-
ganization, by targeting President Erdoğan through broadcasting his location as he was spending time in 
a holiday resort in Marmaris. The newspaper’s employees were released 6 months later, but the lawsuit 
is yet to be concluded.  

These developments in Turkey, of course, were closely watched and commented on by the interna-
tional community. On 3 May 2018, World Press Freedom Day, Journalists Without Borders issued the 
Global Press Freedom Index, in which Turkey placed 157 out of 180 countries. The report stated that 
Turkey regressed to the worst point in its history of press freedom of the last 30 years” and that Turkey 
“had become the World’s largest prison for journalists”. The report also contained these observations:  

“Turkey has fallen back two ranks in this year’s index. Due to the State of Emergency which has 
been in effect for the last two years, the administration has almost completely eliminated plurality. This 
has aided the constitutional amendment and (President Erdoğan) consolidated Erdoğan’s power. The rule 
of law is but a faded memory in the country. The Constitutional Court’s decision to release two journalists 
(Şahin Alpay and Mehmet Altan) in January 2018, the decision was not implemented which portrays the 
gravity of the situation.” 

In 2002, when Erdoğan’s Justice and Development Party assumed office, Turkey ranked 99 in the 
Global Freedom of Press index of Journalists Without Borders. During the 16 years Erdoğan has run the 
country, Turkey has regressed 58 positions and now ranks 157 on the list.15 

Media boss in love with the President 

Turkish media entered 2018 with 9 groups. There groups are listed alphabetically as follows: Al-
bayrak Group (Yeni Şafak Newspaper, TVNET and Tempo Türk TV), Ciner Group (Haber Türk News-
paper, Show TV, Haber Türk TV, Bloomberg HT), Demirören Group (Milliyet Newspaper, Vatan News-
paper), Doğan Group (Hürriyet Newspaper, Posta Newspaper, Hürriyet Daily News, Fanatik Newspaper, 
Kanal D TV, CNN Türk TV, TV 2, Dream TV, Doğan News Agency, Doğan-Burda Publications ve 
YAYSAT Distribution), Doğuş Group (NTV, Star TV, Kral TV), İhlas Group (Türkiye Newspaper, 
TGRT TV), Kalyon Group (Sabah Newspaper, Takvim Newspaper, Daily Sabah Newspaper, Fotomaç 
Newspaper, Yeni Asır Newspaper, ATV, A Haber TV, Turkuvaz Distribution, D&R), Sözcü Group 
(Sözcü Newspaper, Korkusuz Newspaper, AMK Newspaper), Türk Media Group (Akşam Newspaper, 
Güneş Newspaper, Star Newspaper, Kanal 24 TV and 360 TV)  

The newest of these groups was Hasan Yeşildağ’s Türk Media Group, which had entered the market 
in 2017 by buying the whole of ES Media Group owned by Ethem Sancak. Ethem Sancak, who had 
entered the media sector in 2007 when he bought Star Newspaper (later changed to Kanal 24 TV) and a 
news channel which had been confiscated from Uzan Group, but didn’t have much presence in the market 

                                                
15 https://bbc.com/turkce/haberler-turkiye-43985064 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

10 

and through partnerships stood back from the media sector, but decided to enter it again. Ethem Sancak 
claimed he was in love with Erdoğan by saying “a divine love that can exist between two men. I would 
sacrifice my mother, father and children for you Erdoğan!”. Ethem Sancak later on bought Akşam News-
paper and Sky 360 in 2013 which had been confiscated from Çukuroca Media Group by TMSF due its 
debts to the State.  

News reports claimed that Etham Sancak had complained about having to buy bankrupt media 
companies on the requests of the government, but when he became a media boss he won the public tender, 
as sole contender, for BMC, a company that produced riot-control vehicles for the Turkish Armed Forces 
and Turkish National Police. Later on, he was elected to the Central Decision and Administration Council 
at the 3rd Extraordinary Congress of the Justice and Development Party, where Recep Tayyip Erdoğan 
returned to as President. After this congress, which was held in May 2017, Ethem Sancak sold Es Media 
Group to Hasan Yeşildağ.  

Yeşildağ, who has run Rizespor and Kasımpaşa sports clubs, been a member of the Municipal 
Assembly of the Justice and Development Party for Istanbul Metropolitan Municipality, in 1999 accord-
ing to his own testimony committed a crime on purpose after Erdoğan received a prison sentence, and 
entered Pınarhisar Prison before Erdoğan. When Erdoğan walked through the gates of Pınarhisar Prison 
on 26 March 1999, he was welcomed by none other than Hasan Yeşildağ. It has been claimed that 
Yeşildağ acted as Erdoğan’s bodyguard druing his stay in prison.16 Hasan Yeşildağ changed the name of 
Es Media Group to Türk Media Group after he bought it.  

What were newspaper circulation rates at the beginning of 2018? 

 Daily papers that aren’t a part of the groups listed above Aydınlık, Birgün, Cumhuriyet, Evrensel, 
Milli Newspaper, Yeni Akit, Yeni Asya and Yeni Çağ newspapers continued their existence in 2018.  

Public broadcasting in 2018 was conducted through 13 different channels (TRT-1, TRT-World, 
TRT-Haber, TRT-Spor, TRT-Avaz, TRT-Çocuk, TRT-Belgesel, TRT-Müzik, TRT-Arabi, TRT-Türk, 
TRR-Kürdi, TRT-Okul and TRT-3 Anatolian Agency and TRT-3) by the Anatolian Agency and TRT. In 
the meantime, TRT was tied to the Presidential Directorate of Communications by a Presidential Decree 
issued on 24 July 2018.  

Pro-government and opposition newspaper circulation rates in the first week of 2018 (1-7 
January) are as follows:  

Pro-government papers: Sabah (317.958), Türkiye (135.763), Milliyet (135.120), Takvim 
(128.164), Yeni Şafak (111.655), Güneş (111.350), Akşam (109.435), Star (105.207), Vatan (104.899), 
Yeni Akit (53.848), Yeni Asır (51.128)  

 Opposition papers: Hürriyet (325.031), Sözcü (276.940), Posta (275.994), Haber Türk (207.138), 
Korkusuz (59.342), Aydınlık (50.780), Cumhuriyet (34.234) 

Total circulation was 2.594.986, total amount of pro-government paper circulation was 1.364.527, 
the total amount of opposition paper circulation was 1.229.459. These figures show us that pro-govern-
ment papers have 52.6% of the sales share, and opposition papers have 47.4%17 

But due to events that unfolded in 2018, the total circulation of newspapers fell to 570.000, and the 
market share of pro-government papers increased over 50 percent.  

The sale of Do$an Group altered balances 

In March 2018, Doğan Holding which owned the largest media institutions in Turkey, sold all its 
media organs, except for a few small companies, to Demirören Holding for 916 million dollars. Even 
though Doğan Holding had made considerable compromises due to political pressure it maintained its 
critical stance which continued to bother the government. Doğan Holding was suddenly sold to Demirören 
Holding, in which the State bank Ziraat having issued a 675 million two-year nonrecourse loan to Demi-
rören with low interest played a significant role.  

With the sale the following institutions were transferred to Demirören Group: Hürriyet Newspaper, 
Posta Newspaper, Hürriyet Daily News, Fanatik Newspaper, Kanal D TV, CNN Türk TV, TV 2, Dream 

                                                
16 https://m.bianet.org/bianet/medya/189200-es-medya-nin-yeni-sahibi-hasan-yesildag-kimdir 
17 Gazetelerin “İktidar yanlısı gazeteler” ve “eleştirel gazeteler” şeklinde gruplandırılması tarafımızca yapılmış, günlük net satış rakamları ise “http://gazetetiraj-
lari.com/” adresinden elde edilmiştir. 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

  11 

TV, Doğan News Agency and YAYSAT Distribution Company. Demirören Group, which had already 
owned Milliyet and Vatan newspapers, became Turkey’s largest media group after buying these media 
companies. Since “Doğan” and “Demirören” have the same initial letter the name “Kanal D” wasn’t 
changed buy “Doğan News Agency” became “Demirören News Agency”.  

The Demirören Group administration quickly changed the administrations of Hürriyet and Posta 
newspapers, while terminating the positions of opposition writers Taha Akyol, Mehmet yılmaz and 
Yazgülü Aldoğan. In TV channels Kanal D and CNN Türk not only were their administrators changed, 
but news presenters were switched with pro-government figures.  

Habertürk newspaper which had succumbed to pressure had changed its critical stance and shifted 
to a publishing policy that wouldn’t bother the government, but its circulation rates declined from 240 
thousand to 170 thousand and on 5 July 2018 its owner personally decided to shut down the paper. Ciner 
Media Group stated that the paper would continue to be published online.  

Owner of Cumhuriyet Newspaper, the Cumhuriyet Foundation’s administrative board changed on 
7 September 2018 during a general assembly. Following this, Chairwoman of the Board of Directors of 
the Foundation Alev Coşkun made changes to the executive board of Cumhuriyet which resulted in many 
resignations. Many journalists including Özgür Mumcu, Çiğdem Toker and Aslı Aydıntaşbaş, and car-
toonist Musa Kart, blamed the new administration of the foundation and resigned. There was much debate 
about whether the newspaper would change its stance, but the new administration declared the paper 
would return to its original roots and that the reactions were unfair.   

Pro-government media share is 80.65% 

Demirören Group stated that as of 1 November 2018 it would shut down Vatan newspaper but 
would continue to publish it online. YAYSAT Distribution Company, which had been transferred to 
Demirören Group after it bought Doğan Publishing Group, came into question when it was claimed it 
would shut down on 1 November 2018. Following this YAYSAT stopped its distribution activities on 1 
December 2018, but the company was not shut down.18 It was because of this, Turkuvaz Distribution of 
Kalyon Group became a nationwide monopoly of newspaper and magazine distribution.  

In the meantime, independent Anka News Agency which had been in operation for 46 years since 
1972, closed its doors on 12 November 2018.  

At the end of 2018, following all of these events, the net sales of both pro-government and opposi-
tion newspapers between 3-9 December are as follows: 

Pro-government papers: Sabah (289.897), Hürriyet (271.038), Posta (188.444), Türkiye (128.958), 
Milliyet (127.098), Yeni Şafak (111.395), Güneş (103.792), Takvim (103.454), Star (103.303), Akşam 
(102.710), Yeni Asır (51.217), Yeni Akit (51.024). 

Opposition papers: Sözcü (253.652), Korkusuz (55.204), Aydınlık (50.304), Cumhuriyet (32.438) 
While the net sales numbers of the first week of the year were 2.594.986, these numbers declined 

to 2.023.928 at the end of the year making the net sales of pro-government papers 1.632.330, and oppo-
sition papers 391.598. These figures show us that pro-government newspapers take up 80.65% of sales, 
whereas opposition newspapers only take up 19.35%.19 

License requirement to broadcast online 

 While changes and transformations in written and visual media were on their way in 2018, new 
regulations that would directly affect online media were put into effect. 

The freedom of communication is assured under the Republic of Turkey Constitution Article 22, 
and in 2016 it was defined as a fundamental human right by the United Nations. According to the UK 
based global social media agency We Are Social’s 2018 report (Digital in 2018) Turkey’s access to inter-
net ratio is 67%, in other words more than 54 million people in Turkey use the internet. The report states 
that an average internet use in Turkey is connected to the internet for more than 7 hours, mainly using it 
to send and receive e-mails, chat on WhatsApp and Viber, use VOIP applications and surf social media 
sites. The report also says that there are more than 51 million active Facebook users In Turkey (9th in the 

                                                
18 http://www.yaysat.com.tr/corporate/history/ 
19 Gazetelerin “İktidar yanlısı gazeteler” ve “eleştirel gazeteler” şeklinde gruplandırılması tarafımızca yapılmış, günlük net satış rakamları ise “http://gazetetiraj-
lari.com/” adresinden elde edilmiştir. 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

12 

World) and 33 million Instagram users (5th in the World)..20 
Turkey is a leading use of internet and social media, but according to one of the World’s most 

important NGOs the US based Freedom House’s “Freedom on the Net 2017” report, Turkey was cited 
both in 2016 and 2017 as a “not-free” country.  Freedom House assesses freedom on the net in three 
categories “restricting access”, “restricting content” and “violation of user rights”; it has stated that the 
biggest obstacle in terms of access in Turkey was caused by restricting internet access through service 
providers.21 

While internet is being accessed under these conditions in Turkey, a new regulation was added to 
Law. 6112 Law on Establishment and Broadcasting Services of Radio and Television. Through this reg-
ulation, all online radio and television broadcasts (Netflix, Blue TV, Puhu TV) except for WhatsApp, 
Instagram and Facebook videos, must acquire RTÜK licensing. In the even that it is determined that 
persons or organizations that have no license or whose licenses have been revoked, it can be decided by 
the Magistrate Judge at the request of RTÜK, within 24 hours at the latest and without a hearing, to 
remove the content or to prevent access to the publication online. This will be implemented by the Infor-
mation Technologies and Communication Authority (BTK).  

 This arrangement will also include content from providers outside of Turkey’s borders which are 
under the jurisdiction of their own countries, if RTÜK deems that content providers are broadcasting in 
violation of international treaties and international law. These institutions will have to acquire a license 
from RTÜK to continue broadcasting to Turkey online. In the meantime, as with radio and television 
broadcasting, radio and television broadcasting on the internet were kept closed to associations, founda-
tions, unions and universities.  

Security investigations will be conducted 

This new article added to the Law on Establishment and Broadcasting Services of Radio and Tele-
vision also required RTÜK and BTK to provide a decree in 6 months to regulate procedures and principles 
in terms of granting service providers licenses to broadcast television and radio content online. RTÜK 
prepared a draft of the regulation and put it on its website to initiate discussion on the subject to those 
whom it concerns. However, although the six-month period stipulated by the law was completed at the 
end of September 2018, no further steps were taken in order to issue the regulation. 

A number of critical views on the draft were published in the media. Media institutions, journalists’ 
associations, trade unions, and related faculties all voiced their criticism against the proposed draft. 
Among them, the following criticism was voiced; radio and television broadcasts are subject to license 
conditions all over the world, because the frequencies they use, the satellite and the cable network, are 
limited in the public domain and also in the terrestrial frequency. Regulatory agencies such as RTÜK are 
renting these means to the companies on behalf of the public. In doing so regulatory agencies should be 
facilitating diversity, preventing monopolization, and ensuring the public's healthy access to information. 
However, because there is no such limited opportunity for broadcasting on the internet, the obligation to 
obtain a license from RTÜK, which was brought under the legal regulation, will not be of benefit to the 
public except for the “implicit censorship.”22 

Public sources that have defended the regulation that necessitates a license to broadcast online did 
so on the grounds that the EU is supposedly preparing to regulate online video streaming platforms such 
as Netflix and Puhu TV by changing its Directive on Audio Visual Media Services. Proponents of the 
regulation have stated they are “proud” that Turkey is taking this step prior to the EU.23 Public sources 
have contended that the regulation was not any stricter than the Directive on Audio Visual Media Services 
provided by the EU, and have also stated that the EU wanted to regulate individual content as well.  They 
furthermore alleged that the current regulation should provide opportunity to “tidy up a straggling area” 
and moreover companies are producing with normal content for normal television channels while making 
production with uncensored content for broadcasting over the internet; arrangement will cease this dual 
production. 

In the meantime, prior to the obligation of acquiring a license from RTÜK to broadcast online, a 

                                                
20 https://www.slideshare.net/wearesocial/digital-in-2018-in-western-asia-part-1-northwest-86865983 
21 https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2017/turkey 
22Doç. Dr. Ceren Sözeri - Evrensel Gazetesi - 30.9.2018 “İnternette İki Ayrı Kanunla Sansür” başlıklı makale https://www.evrensel.net/yazi/82358/internete-iki-
ayri-kanunla-sansur 
23 Doç. Dr. Hamit Ersoy - RTÜK üyesi -  https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/internet-yayinlari-icin-yeni-donem-basliyor-/1263014 



Association of Journalists  Report on the Change of Media Ownership Structure and its Effects Press for Freedom 

  13 

new regulation was arranged on Law No. 6112 on Establishment and Broadcasting Services of Radio and 
Television’s 19th article via Statutory Decree No. 680 issued on 6 January 2017. According to this regu-
lation “RTÜK may reject the application of the concerned institution by taking into consideration its ob-
jection, on the grounds of national security, protecting public order and guarding public welfare” and “can 
reject license applications from media service providers whose partners, administrative board and mem-
bers were found to be members of, or in association with a terrorist organization by the National Intelli-
gence Organization of the Turkish National Police.” 



 

Abbreviations 
AA : Anadolu Agency  
ADD: Ataturkist Idea Association  
ADDBF:  European Democratic Dersim Unions 

Federation  
AEJ:  Association of European Journalists   
AFP: Agence France Presse 
AGDD:  Afyonkarahisar Journalists Solidarity 

Association 
AG#F: Germany Migrant Workers Federation  
AI : Amnesty International Organization  
AKP : The Justice and Development Party  
ANF: Firat News Agency  
AP: Associated Press 
ATGB : European Turkish Journalist Union   
A† : Ankara University 
AYM : The Constitutional Court of the Republic 

of Turkey  
BBC: British Broadcasting Corporation 
BDP: The Peace and Democratic Party  
B#A: Independent Communication Network  
B#K: The Press Publicity Department  
BMO : Chamber of Computer Engineers  
BSM: Center of Independent Cinema  
BTK : The Technologies of Information and 

Communication Department  
BYEGM : The Directorate General of Press and 

Information  
C#SST: The NGO of Criminal Execution System  
CHP: The Republican People’s Party  
CKD : Republican Women Association  
CNN: Cable News Network  
CPJ: Committee to Protect Journalists  
‚GD : Progressive Journalists Association  
‚HD : Progressive Lawyers Association   
DBP: The Democratic Territories Party  
DEDEF: Dersim Associations Federation  
DHA : Demirören Haber Ajansı (Formerly 

Doğan News Agency) 
DHKP -C: The Party – Front of Revolutionary 

People  
D#HA: Dicle News Agency  
D#SK: Confederation of Progressive Trade Un-

ions of Turkey  
DJU: German Federation of Journalists 

(Deutscher Journalistenverband) 
DMD : Diplomacy Correspondents Association   
DW: Deutsche Welle 
EBU: The European Broadcasting Union  
EC: The European Council 
ECHR: European Court of Human Rights 
ECOSOC: United Nations Economic and Social 

Council  
EFJ: European Federation of Journalists  
EJ: European Journalists Association 
EMEP: The Labour Party  
EMO : Chamber of Electricity Engineers 
EP: European Parliament  
ESB: Access Suppliers Union  
ESP: The Socialist Party of Oppressed  
ETHA : Efficient News Agency 
EU: European Union  
FET…: Fethullah Terror Organization  
FKF : Federation of Idea Clubs  
FNST: Friedrich Naumann Foundation  
GC: Journalists Association (Ankara) 

HDK : The People’s Democratic Congress  
HDP: The People’s Democratic Party  
HKP : The People’s Salvation Party  
HRW : Human Rights Watch  
HSYK : The High Council of Judges and Public 

Prosecutors  
IFJ : International Federation of Journalists  
ILO : International Labour Organization  
ITUC : International Trade Union Confederation  
IPI : International Press Institute   
I"#D / ISIS: Islamic State of Iraq and Syria  
IWMF : International Women's Media Founda-

tion 
#GC: Izmir Journalists Association  
#HA: Ihlas News Agency  
#HD: Human Rights Association  
#HH: The Foundation for Human Rights and 

Freedoms and Humanitarian Relief  
#S#G: Assembly of Workers Health and Business 

Security  
#T†: Istanbul Technical University  
KADEM : Women and Democracy Association  
KCK : Kurdistan Societies Union (Koma Ci-

vakên Kurdistan)  
KESK : Confederation of Public Employees 

Trade Union  
KHK : Legislative Decree  
KKTC : Turkish Rebuplic of Northern Cyprus  
KRT : Culture Radio TV 
KTGB : Cyprus Turkish Journalists Union  
LGBT#+: Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, Inter-

sex  
MA : Mesopotamia Agency  
MASAK : The Financial Crimes Investigation 

Board  
MAZLUMDER : The Association for Human 

Rights and Solidarity for the Oppressed   
MEB : National Education Ministry  
MGK : National Security Council  
MHP : The Nationalist Movement Party 
M#T: National Intelligence Service  
MLSA : Media and Law Studies Association 
NATO : North Atlantic Treaty Organization   
NPC: National Press Club  
ODT† /METU : Middle East Technical Univer-

sity  
OHAL : State of emergency  
OIS: Open Society Institute  
ONO: Organization of News Ombudsmen and 

Standards Editors  
…GC: Free Journalists Association  
…G#: Free Journalists Initiative 
…DP: The Freedom and Solidary Party  
…HP: Liberalist Legists Platform  
…iB: Press for Freedom  
PACE: Parliamentary Assembly of the Council 

of Europe 
PDY: Parallel State Organization  
PEN: International Association of Poets, Play-

wrights, Editors, Essayists and Novelists  
PKK : Kurdistan Workers’ Party (Partiya 

Karkerên Kurdistanê) 
PM: Party Assembly  
PMD: Parliament Reporters’ Association  
PSAKD: Pir Sultan Abdal Cultural Association 

PYD: Democratic Union Party - Syria (Partiya 
Yekîtiya Demokrat)  

RSF: Reporters Without Borders  
RT†K : The High Council of Radio and Televi-

sion  
SCF: Stockholm Center for Freedom  
SEGB#S: Voice and Display Information System  
SODAP: Socialist Solidarity Platform  
SP: The Felicity Party  
STK: Non-govermental organization  
TAZ : DieTageszeitung  
TBB: Union of Turkish Bar Associations  
TBMM : The Grand National Assembly of Tur-

key  
TDK : Turkish Language Department  
TEM : Fight Against Terrorism Department  
TGC: Journalists Association of Turkey  
TGK : Confederation of Journalists of Turkey  
TGRT : Turkey Newspaper Radio TV  
TGS: Union of Journalists of Turkey  
T#B: Telecommunication Communication De-

partment  
T#HV: The Human Rights Foundation of Turkey  
T#P: The Workers Party of Turkey  
TJA : Free Women Movement (Tevgera Jınen 

Azad) 
TKH : The Communist Movement of Turkey  
TKP : Turkey Communist Party  
TMMOB : Union of Chambers of Turkish Engi-

neers and Architects  
TMSF: Savings Deposit Insurance Fund of Tur-

key 
TRT : Radio and TV Department of Turkey  
TSK:  Turkish Military 
TTB : Turkish Medical Association  
TUGADER : Tuzla Journalists Association  
T†B#TAK : The Scientific and Technological 

Research Council of Turkey  
T†#K : Statistic Department of Turkey  
T†RGEV : Youth and Serve to Education Foun-

dation of Turkey 
TYB : Turkish Publishers Association  
TYS: Writers Syndicate of Turkey  
UA…: Amnesty International  
UMED:  International Media Information Asso-

ciation  
UNESCO: United Nations Educational, Scien-

tific and Cultural Organization  
USOM: National Intervention of Syber Incidents  
VP: The Patriotic Party  
VPN: Virtual Private Network  
YARSAV : Judges and Public Prosecutors Union  
Y…K: The Council of Higher Education of Tur-
key  
YPG: People’s Protection Units in Syria 

(Yekîneyên Parastina Gel)  
YSK: The Supreme Election Council of Turkey 
 



Özgürlük için Basın  İfade ve Basın Özgürlüğü Eylül 2018 Raporu  Gazeteciler Cemiyeti 

  15 

 


